lördag 25 februari 2012

Välkomna!

Nu får det vara nog med gamla artiklar!

Det här är första "riktiga" blogginlägget för min del. Jag hoppas att många av er kommer finna både glädje och nytta av att följa min blogg. Som jag tidigare redan har antytt så kommer bloggen främst att finnas som en plattform för mina artiklar om allt som har med kost och träning att göra, men den kommer även följa mig i min resa mot mina mål.

Just nu är min huvudsakliga målsättning att rehabilitera en knäskada som jag har dragits med i över ett år. Samtidigt satsar jag stort på förberedelsen inför Alströmmertrofén 2013. Alströmmertrofén är Sveriges största nybörjartävling inom bodybuilding och hålls årligen i Alingsås. Det är inte bara själva tävlingsmomentet om vem som har den, visuellt, bästa fysiken som motiverar mig till att ställa upp. Som PT och fystränare vill jag ha upplevt så mycket som möjligt av vad mina framtida klienter kommer genomgå. Även om jag kanske inte kommer träna så många bodybuilders så är upplevelsen av att förbereda sig inför in sådan tävling inte så långt ifrån vad gemene man och kvinna genomgår när de väljer att byta ut sin ölmage mot ett sexpack. Skillnaden är att min startpunkt är i ett skede där jag redan tränar 5-6 gånger i veckan och är medveten om min kost, och gemene man och kvinna kanske inte tränar alls och har ingen koll på vad de stoppar i sig. Båda scenarier innebär att man måste kliva upp ett steg när det gäller kosthållning och träning. Med det sagt så betyder det inte att jag för den delen måste träna mer, utan snarare smartare! Men mer om detta i senare inlägg.

Förstå mig inte fel. Jag kommer inte ställa upp "bara för att", i så fall hade jag mycket hellre ställt upp i år då mina vänner och studiekamrater, Oscar Björk, Christopher Grenzdörfer och Simon "Latsen" Gustavsson, kommer ställa upp. De kommer troligen hamna i olika vikt- resp. åldersklasser, och jag är säker på att alla tre kommer göra riktigt bra ifrån sig och leverera en grym show! Anledningen till att jag inte ställer upp tillsammans med dem är att jag helt enkelt inte känner mig redo än. Jag behöver betydligt mycket mer massa, framför allt på benen som jag pga knäskadan inte har kunnat träna tungt på över ett år nu.

Förutom att rehabilitera mitt knä (jag hoppas starkt på att det ska vara bra fram mot sommaren) så kommer jag göra en liten deff inför sommaren också. Detta är främst i syfte att öka potentialen för att bygga muskelmassa på ett effektivare sätt. Min egen och andras empiriska data indikerar att man har en betydligt bättre "nutrient partitioning"-effekt (kroppens förmåga att forsla energi till fettfri massa i förhållande till fettmassan) desto lägre kroppsfett-andel man har. Det betyder att om en person med 15% kroppsfett går upp 2kg i samband med styrketräning så är risken större att en avsevärd del av den ökningen består av fettmassa än om en person med 6% kroppsfett går upp lika många kilo. Jag tror att effekten har dokumenterats i forskningen också, men de bakomliggande fysiologiska processerna verkar inte vara helt klarlagda än.
Bortsett från detta så skulle jag väl ljuga om jag påstod att jag inte brydde mig om hur min "beach-form" skulle se ut den här sommaren.

Jag tackar för idag med en liten bild på mitt utgångsläge inför deffen. Sprid gärna vidare den här bloggen om ni gillade detta eller något av mina äldre inlägg! 


Vinterform: ca. 86kg och 13,6% BF enligt Parillo 9

2 kommentarer:

  1. Audi meddelar att de överväger att ta i med sina juridiska "muskler" då du använder deras slogan.

    MVH Din get i etern Jan Banan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag hoppas att Audi-ledningen har bättre saker för sig än att whine'a om min bloggrubrik.
      Nu är det bara till för dig att titta in hit till och från för att se om jag har blivit tvingad till att byta rubriken eller inte.

      Radera