lördag 18 augusti 2012

Mina resultat våren/sommaren 2012 och framtida träning


Här om dagen kommenterade jag ett inlägg på styrkelabbet och fick då ett svar där min blogg kallades för "webdagbok", så jag tänkte att jag ska försöka leva upp till den benämningen med det här inlägget! :D (Alla vet ju att smileys, är ett måste i webdagböcker! ;P )
Över lag kommer det bli skärpning med bloggen framöver! Jag har legat alldeles för mycket på latsidan med den. I nuläget har jag 7 stycken påbörjade artiklar men har inte fått tummen ur att avsluta dem. Målet framöver är att få upp minst ett inlägg i veckan, utan att överösa er med ointressant dynga. Så håll er uppdaterade via min twitter eller vår facebook-grupp MST-Mythbusters!

Mini-deff 2012

De som har följt min blogg från första början kanske minns att jag skulle lägga in en liten deff inför sommaren. Främst i syfte att förbättra förutsättningarna för att kunna bygga massa. Det närmaste halvåret är det nämligen mer bodybuilding-inspirerad träning som gäller! Jag behöver verkligen lägga på mig mer inför Alströmmer 2013!

Eftersom syftet med deffen var att just försätta kroppen i ett bättre läge för att lägga på muskelmassa så tog jag det väldigt lugnt, eftersom varje tappat gram muskelmassa verkligen skulle vara kontraproduktivt för det långsiktiga målet. Jag stressade alltså aldrig fram någon viktnedgång, samtidigt som c-uppsatsen krävde en hel del mental kapacitet. Som jag beskrev i "Softcore"-vägen till sommarformen! behövde jag inte avstå från varken pizza, glass eller alkohol under den här perioden heller.
13/2, runt 86kg

Stats den 23/2:
Vikt: 86kg
Fettprocent enligt 9-punkt Parillo (BF): 13,63%
Uträknad fettfri kroppsmassa (LBM): 74,28kg



Stats den 29/7:
Vikt 82,2kg ( -3,8kg)
BF: 9,63 ( -4%-enheter)
LBM: 74,28 (+/- 0kg)

14/7 på fitnessdagen, runt 82,5kg




Till höger ser ni en lite graf på just de olika parametrarna som jag rabblade upp ovan. I början/mitten på Juni låg jag betydligt lägre i vikt. Någon enstaka dag här och där låg jag under 80kg. Det hade dock delvis att göra med att jag hade ett ca 3-veckors uppehåll från kreatinet också, vilket medför att man tappar en del intracellulär vätska (i det här fallet vätska inne i muskelcellerna).

Styrkan höll i sig genom hela perioden. Marklyften pendlar mellan 3-4 reps på 170-174kg, bänkpressen ligger på strax under 100kg för ca 7 reps och chinsen, supinerat grepp (handflator mot mig) ökade lite lätt från tunga 115kg x 5 till lite bekvämare 117,5 x 5. På grund av min knäskada har jag inga stats för knäböjen. Nyligen kunde jag dock göra en kontrollerad 3a på 115kg. För två år sen kunde jag göra 9or på den vikten, men antalet pass då jag har haft mer än 100kg på ryggen det senaste halvåret kan jag räkna på en hand! Därför får jag vara relativt nöjd med den prestationen.

Jag själv tycker inte att mina resultat är så himla mycket att hurra för. Men de är åtminstone ett bevis på att man kan uppnå en bra fysik, resp. bibehålla all sin muskelmassa och samtidigt tappa fettmassa UTAN att behöva noja allt för mycket över varken kosten eller träningen, så länge man har ett välbeprövat system att följa!

Framtida träning

Som jag nämnde i början av inlägget så blir det lite mer bodybuilding framöver. Mer specifikt så kör jag en rullande överkropp- / underkropp-split. Där har jag fyra pass med lite olika fokus i respektive pass. Ett överkroppspass med fokus på press, ett med fokus på drag, ett underkroppspass med fokus på knäböj och ett med fokus på marklyft. Förutom marklyften så hålls repetitionerna kring 8-12 på nästan alla övningar och vilorna är på max 2 minuter mellan seten, även här med undantag för marklyften. Dessa är även de enda jag kör enligt RPT numera, och även det bara var 3e mark-pass. För att kunna hålla en hög träningsfrekvens utan att slita på nervsystemet för mycket så håller jag mig till att bara träna till failure vid väldigt få tillfällen, eller på relativt små övningar med många reps. Tanken bakom detta förklarade jag till viss del i min föregående artikel.

Imorgon kommer ett inlägg med lite mer imponerande resultat! Då kommer jag bl.a. introducera er till min klient Rikard, som har lyckats med en riktigt grym transformation i vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar